Koppensnellers... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bart en Ag - WaarBenJij.nu Koppensnellers... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bart en Ag - WaarBenJij.nu

Koppensnellers...

Door: Agnes en Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Ag

22 Juli 2008 | Indonesië, Batavia

Selamat Malam allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Hopelijk alles goed in het koude kikkerlandje van ons!

Inmiddels bevinden wij ons eindelijk op een eiland dat in de top 10 van avontuurlijke eilanden op de wereld staat (National Geographic): SUMBA.

De reis ernaartoe was al een avontuur opzich... De ferry die om 6 uur 's ochtends zou vertrekken, kwam rond 3 uur 's middags aankakken. Het gevolg was een chaos van mensen, varkens, kippen, onidentificeerbare andere fauna en: wij. Iedereen en alles wilde of erop of eraf en dat het liefst allemaal tegelijkertijd. Locale ordehandhaving was gereduceerd tot een lokale bejaarde, met een gezagswijdte van max. 1 meter. Eenmaal aangekomen op de boot werden we verwelkomd door een lading afval waar Napoli jaloers op kan zijn. Gelukkig duurde de reis maar 8 uur waarna we ons meteen maar de vip suite van Waingapu toegeigend hebben. Na een rustig dagje in de metropool Waingapu zijn we op de avontuurlijk toer gegaan en sindsdien crusen we over het eiland met onze motor.

Allereerst zijn we naar de 'beroemde' Mr. David gegaan. Een Australier die al 30 jaar op dit eiland woont en een resort met 'attractive Beach bungalows' moest hebben. DE surfspot van het eiland tevens. Toen we er na een tocht van 4 uur aankwamen, bleek het een bintang drinkende dikke bierbuik te zijn en zijn resort was totaal in verval... Een beetje een deceptie voor ons... We hebben er wel heerlijk pasta met parmesaanse kaas gegeten, een zeer welkome afwisseling op ons dieet: rijst, mie, kip, rijst, mie, kip....

Na twee nachten vertrokken we weer verder, met twee backpacks en een surfplank op onze scooter. Bart was een super bestuurder!!
We hebben na een onmogelijke weg met gaten, kraters en stenen Tarimbang bereikt. Een prachtige baai, met slechts 8 Australische surfers waar Bart de mooiste golven mee heeft 'gemasterd'! Het was zeker voor Bart een toplocatie vanwege de epic golven!
We sliepen er bij de familie in hun hut van bamboe. 's nachts kropen de katten en honden bij ons in bed... De kippen werden met kokosnoten gevangen en belandden even later boven het vuur. Na een week van gekakel, geblaf en slapen op een dun matras zonder lekkere douche, vonden we het wel weer mooi geweest!

We vertrokken richting Waikabubak en kwamen er daar achter waarom Sumba zo'n Adventure Island is...
De traditionele dorpen zijn namelijk nog erg traditioneel! De stammen leven op constante voet van oorlog met elkaar en 6 maanden geleden was er nog een groot gevecht, waar politie niet tussen kan komen.
Gewapend met een lach en veel sigaretten hebben we onze angsten overwonnen en zijn we toch maar een kijkje gaan nemen bij deze voormalige koppensnellers... De mensen bleken zeer vriendelijk en geinteresseerd in ons! Echt heel bijzonder om in zo'n ' Kampung' rond te lopen en te zien hoe ze er nog geloven in de wereld van de doden na het leven. Tijdens een begrafenis worden er nog steeds tientallen buffels en varkens geofferd!

Inmiddels hebben we onze motor weer ingeleverd en zijn we aan het wachten op onze Pelni boot, vanavond om 9 uur vertrekken we richting Alor. We blijven daar in kleine hutjes aan het strand, direct naast het duikparadijs!

To be continued...

Liefs Bart en Ag.

• 22 Juli 2008 - 05:55

Chris:

hahahaha... fantastische verhalen en wat een heerlijke foto op die scootert..! lieve Ag en Bart, geniet!! tot over een paar weekjes! (ik ga nu eerst even met mn decadente kont op t strand van St. Tropez liggen, maar wel op een lekker schrale camping..:)) liefs en een dikke zoen!!

• 22 Juli 2008 - 08:49

Michelle:

Wat geweldig allemaal! Echt back to basic! (ik zie t mij idd niet doen ;-)
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit mooie spannende verhaal!
    Geniet lieverds!
    Dikke kus!!

• 22 Juli 2008 - 10:35

Inge:

Ziet er goed uit!Eindelijk foto's!Heerlijk dieet trouwens (mijn pasta dieet bleek namelijk niet echt een dieet te zijn). Ga
    zo door!
    Mis je, dikke zoen!

• 22 Juli 2008 - 10:35

Zus:

Jeez, wat cool zeg! Dat zijn dingen die je niet gauw meemaakt! Leuke pics ook. Alleen: Bart! Waar is jouw helmpje? Te ijdel zeker? En dat terwijl ie bij Ag zo charmant staat, haha!! Je doet me denken aan een piloot van starwars!
    Genietze nog!
    Kus van (schoon)zus

• 22 Juli 2008 - 14:14

Robpke:

Hee Bart en Ag!
    ik zie het michelle nog wel doen hoor, misschien met een beetje steun van mij! ;)
    mooie foto Bart, You rocked that bike!

• 23 Juli 2008 - 20:15

Freek:

Hee die Backpack heeft al eerder op zo'n ding gezeten ;) Wat mooi allemaal aggie! Geniet er nog van! Hier alles goed, vertrek zaterdag met de BigBand richting St.Tropez!

• 24 Juli 2008 - 08:09

Lia:

heeeeel leuk die foto's; ben benieuwd hoe deze bootreis is, 3 dagen..pf, pf behoorlijk lang, hopelijk zijn er geen koppensnellers mee aan boord! kusje en tot volgende mail Ag
    p.s. sylvia: wat super voor ze he:)

• 24 Juli 2008 - 19:51

Cathy:

Het is vreselijk.Ik ben zo druk geweest dat ik nu zowat onderaan kom met mijn reactie. Leuk die baard bij Bart, hou ik wel van. Jullie doen nog steeds je best om van alles te genieten, ga zo door. Ik ben ondertussen nog een paar daagjes bij Inge geweest. Gaat allemaal heel goed daar , Sal druk aan de studie en Inge hard aan het werk, en nog steeds gelukkig met elkaar. Zijn de markt weer afgestruind , was weer een succes. Alleen is de portemonnee van mijn vriendin daar gestolen, dus voor de tweede keer naar het politieburo. Het blijft spannend daar! In Nederland eindelijk lekker weer, dus vandaag op het strand gelegen. Nog een paar weekjes genieten en dan weer heelhuids en met veel verhalen en fotos thuis komen. Liefs, Cathy

• 25 Juli 2008 - 21:12

Remco En Bianca:

Hé Bart en Agnes,

OOOOH, wat super om jullie berichten te lezen, al zijn we wel enorm jaloers. We zijn nu alweer 3 weken aan het werk, en dat valt niet mee hoor! We zouden zo terug willen, al was het maar voor een paar dagen naar Gili Meno,haha! Heel veel plezier nog en we blijven jullie verhalen volgen!

Doeidoei, Remco en Bianca
    (jullie buurtjes op Gili Meno, mocht je het vergeten zijn,haha)

• 29 Juli 2008 - 08:50

Sylvia:

te gek compact gepakt jongens; maar goed dat mrs. samsonite niet meereist.Ja Lia, zo ver kwamen we vroeger niet. camping las rosas was al avontuurlijk genoeg, veel papat en pindakaas.

Bart, lading boot doet me denken aan perrons tijdens treinreis Franceville. Hop maar lekker door jongens en geniet. Kan na staaroperatie al lezen zonder bril. Tot gauw +-